Op nu.nl was deze week te lezen: "Webwinkels zijn in veel gevallen laks wanneer ze geld moeten terugbetalen aan de klant."

Zulke nieuwsberichten zijn altijd een oproep om naar ons eigen terugbetalingen-beleid te kijken. U wilt toch weten waar u aan toe bent als er een product onverhoopt retour wordt gezonden?

Wij hebben een analyse gedaan, en het blijkt dat alle terugbetalingen na het retourontvangen van een product binnen een week overgemaakt worden. Dat is de helft van de wettelijke verplichting (14 dagen) en ook heel andere koek dan wat er in het nieuwartikel staat: "Ruim 31 procent van de onlineretailers stortte het aankoopbedrag niet binnen de wettelijke termijn van veertien dagen terug op de rekening van de klant."

Ook blijkt dat, als er een vervangend artikel (vooral ruitenwissers) verzonden moeten worden gebeurt dit 1 à 2 dagen na het retour ontvangen, zonder dat hier extra verzendkosten aan verbonden zijn. Als het een artikel met een langere levertijd is zullen wij alsnog binnen 5 werkdagen de vervangende ruitenwisser verzenden.

Daarnaast blijkt dat webwinkels de verzendkosten, vanaf de webwinkel naar de klant, niet vergoeden bij het retoursturen. Aangezien wij al geen bezorgkosten rekenen, kunnen wij ook niet vergeten om die terug te storten. U ontvangt dus altijd het gehele aankoopbedrag terug bij een retournering!